Hvordan sette opp forsendelsessporing?

Denne funksjonen gjør det mulig for kundene dine å vite hvor forsendelsen befinner seg til alle tider. For å sette opp forsendelsessporing følg denne framgangsmåten:

1. Gå til administrasjonssiden av prosjektet ditt.

2. Klikk på «Innstillingene for nettbutikk».

3. Velg leveringsmetoden du vil konfigurere (f.eks. DHL).

4. Lim URL hentet fra leverandørens hjemmeside inn i feltet «Sporingsadresse for forsendelse».

OBS: Denne delen kan virke litt komplisert og derfor kommer vi til å bruke et konkret eksempel.

Et av alternativene i leveringsmetodene er DHL. Gå til DHL sin hjemmeside og klikke på «Express». Deretter velg "Spore". Under "Spore" i menyen velg "Spor på referanse". Deretter skriv inn ordrenummer og klikk på "Spor".

Etter å ha blitt omdirigert til neste side kopier URL-adressen fra adressefeltet. Erstatt ordrenummeret med {PACKAGE_ID}. Denne endrede adressen skal limes inn i feltet «Sporingsadresse for forsendelse» i administrasjonen til nettbutikken din.

OBS: Denne noenlunde kompliserte prosedyren er nødvendig bare ved den første bestillingen der DHL er leverandøren. Om man gjennomfører alle stegene fra 1 til 4 på riktig måte, bør det fungere automatisk ved framtidige bestillinger.

5. Sett at det ble lagt en bestilling. Du har sendt pakken til kunden og fikk sporingsnummeret fra leverandøren. Gå til administrasjonen og klikk på «Bestillinger».

6. Velg en ordre der du vil legge inn sporingsnummeret ved å klikke på den.

7. Klikk på «Vareutsending».

 

8. Velg leveringsmetode og skriv inn sporingsnummeret. Kunden din kommer til å få tilsendt en e-post med en adresse til en side med forsendelsessporing.


Finner du ikke svaret på det du lurer på?