Hvordan behandler jeg en ordre?

Denne artikkelen vil vise deg hvordan du kan behandle ordrene som blir opprettet i nettbutikken din. Når en kunde bestiller noe fra nettbutikken din, vil du motta et varsel at en ordre har blitt opprettet. Du kan så vente på innbetalingen til kunden. Når du har mottatt innbetalingen, så kan du markere ordren som betalt og sende ut varen. Du kan så markere ordren som fullført. La oss ta en titt på hvert steg i denne prosessen.

1. Så snart kunden har bekreftet ordren, vil du motta et e-postvarsel om at en ordre har blitt opprettet i nettbutikken din. Varselet blir sendt fra vår no-reply@webnode.com e-postadresse.

Tips: Du burde lagre no-reply@webnode.com som en kontakt i e-postinnstillingene dine slik at disse meldingene ikke blir automatisk sendt til mappen for søppelpost.

Varselet vil se slikt ut:

Epostvarselet

2. Nederst i varselet vil du finne en lenke du kan trykke på for å behandle ordren.

Gå til ordre

Du kan også komme til ordrebehandlingen via Mine prosjekter siden ved å trykke på nettbutikken din. Innstillingene for nettbutikken din vil vises når du trykker på Ordre.

Ordre

3. Trykk på ordren i listen for å redigere den.

Trykk på en ordre

4. Ordredetaljene vil nå bli vist frem. Herfra kan du behandle innstillingene.

Ordresiden

5. Når kunden har betalt for ordren, vil du kunne markere ordren som betalt ved å trykke på Marker som betalt.

Marker som betalt

Etter du har endret statusen til betalingen, så vil du kunne se hvor mye du fikk for ordren, og når statusen ble endret. Du har også muligheten til å markere ordren som ubetalt igjen.

Markert som betalt

Statusen for betalingen må endre manuelt, med mindre innbetalingene kommer fra PayPal.

Hvis kunden din har noen spesielle instrukser til ordren, så kan du legge til disse til i Notater feltet. Ikke glem å Lagre det nye notatet ditt.

Notat

6. Etter du har mottatt innbetalingen, så kan du sende ut varen til kunden. Når varen er sendt, så kan du markere ordren som fullført ved å trykke Godkjenn ordre.

Godkjenn ordre

7. I det neste steget vil du ha muligheten til å sette opp pakkesporing.

For å aktivere pakkesporing, så må du først ha satt opp en leveringsmetode og lagt inn nettadressen med pakkenummeret du mottar fra fraktselskapet som leverer varen. Les mer om dette i artikkelen Oppsett av pakkesporing. Prosessen for å sette opp pakkesporing vil være lignende for alle fraktselskaper.

Du kan også velge å sende kundene dine et varsel om at varen deres er på vei. Dette finner du i det samme vinduet til pakkesporing.

Godkjenn ordre

8. Ordren har blitt betalt, sendt ut og markert som fullført. Du kan nå arkivere den ved å trykke på Arkiver ordre. Ordren vil da bli flyttet til arkivet og vil ikke lengre bli vist i listen over dine åpne ordre. Du kan også slette ordren ved å trykke på Slett ordre


Finner du ikke svaret på det du lurer på?